Tomášovce - Zjednodušená verzia stránok
Nastavenie veľkosti písma
+

Zápisnice OZ - Zápisnica zo zhromaždenia obyvateľov obce zo dňa 14.09.2011

Dátum platnosti:

2011-09-14

Priložený súbor:

Popis zápisnice:

Zápisnica zo zhromaždenia obyvateľov Obce Tomášovce konaného dňa1 4.09.2011 v sále Kultúrneho domu v Tomášovciach

Počet poslancov: 7

Prítomní:
Ing. Ján Mičuda, starosta obce
Ján Petian, zástupca starostu obce a poslanec obecného zastupiteľstva (ďalej len OZ)
Miroslav Caban, poslanec OZ
Ľubica Hrnčiarová, poslankyňa OZ
Štefan Kocúr, poslanec OZ
Mária Kúkeľová, poslankyňa OZ
Renáta Macková, poslankyňa OZ
Ján Mičuda st., poslanec OZ

Ospravedlnení:
Peter Barkáč, poslanec OZ
Miroslav Dováľ, poslanec OZ

Prizvaní:
Ing. Gabriela Fabiánová, kontrolórka obce
Ing. Dana Tisoňová, ekonómka obce

Zapisovateľka:
Jana Galádová, pracovníčka OÚ

Prítomní občania: 45 – viď prezenčná listina

1/ Otvorenie

Zhromaždenie obyvateľov Obce Tomášovce otvoril a viedol Ing. Ján Mičuda, starosta obce (ďalej len starosta), ktorý privítal všetkých prítomných. Starosta uviedol, že zhromaždenie obyvateľov obce bolo zvolané na základe zákona NR SR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov verejným oznamom na úradnej tabuli obce a oznamom v obecnom rozhlase.

Oboznámil prítomných s programom:
1. Otvorenie
2. Správa o finančnej situácii obce k 31.08.2011
3. Správa o zámere OZ v Tomášovciach odpredať nehnuteľnosti v majetku Obce Tomášovce formou verejnej obchodnej súťaže (Ďalej len VOS)
4. Diskusia
5. Záver

Za zapisovateľku určil: Janu Galádovú, pracovníčku obecného úradu.

2/ Správa o finančnej situácii obce k 31.08.2011
Ing. Dana Tisoňová, ekonómka obce predložila správu o finančnej situácii obce, ktorá tvorí Prílohu č.1 k Zápisnici zo zhromaždenia obyvateľov obce.

3/ Správa o zámere OZ v Tomášovciach odpredať nehnuteľnosti v majetku Obce Tomášovce formou VOS
Starosta podal správu o zámere OZ obce Tomášovce odpredať nehnuteľnosti v majetku obce Tomášovce formou VOS. Podmienky VOS tvoria Prílohu č.2 k Zápisnici zo zhromaždenia obyvateľov obce.
Ďalej informoval prítomných občanov o podaní firmy 4PRO, s.r.o., na rozhodcovský súd proti našej obci ohľadom uhradenia dlhu z marca roku 2010 voči firme v sume 59.000,- EUR za vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu infraštruktúry v plánovanom priemyselnom parku v Tomášovciach. Zároveň firma žiada uhradiť penále z omeškania a súdne trovy. Vzhľadom na riešenie množstva dlhov, ktoré obec musela riešiť v tomto roku uvedenú sumu nemohla doposiaľ uhradiť a nebolo možné vzhľadom k reálnym príjmom obce dohodnúť ani prijateľný splátkový kalendár. Od januára idú peniaze hlavne na splácanie dlhov. Podľa názoru starostu je možné uvedený dlh zaplatiť len z príjmov z odpredaja majetku obce.
Ing. Gabriela Fabianová, kontrolórka obce uviedla, že obec od roku 2010 porušuje zákonom stanovenú hranicu zadlženosti. Chod úradu bol v roku 2011znížený na minimálne náklady, no napriek týmto prijatým opatreniam sa zadlženosť nepodarilo zatiaľ znížiť pod zákonom stanovenú hodnotu. Aj ona vidí ako jedinú reálnu možnosť na jej zníženie pristúpiť k odpredaju majetku obce, Uvedený príjem z odpredaja majetku obce vo výške 90.000,- EUR je zahrnutý aj v rozpočte obce na rok 2011.
Starosta podal prítomným občanom informáciu o tom, že ho OZ poverilo zabezpečiť vypracovanie znaleckých posudkov na všeobecnú hodnotu nehnuteľností STS Tomášovce a ATC HALIER. Znalecký posudok vypracovala Ing. Andrea Bothová v súlade s vyhláškou č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov a bola nasledovná:
* minimálna cena budov STS bez pozemkov 75.107,00 EUR,
* minimálna cena budov a príslušných pozemkov v areáli ATC HALIER 101.412,00 EUR.
Dňa 24.08.2011 OZ obce Tomášovce schválilo zámer odpredať uvedené nehnuteľnosti v majetku Obce Tomášovce formou verejnej obchodnej súťaže a schválilo jej podmienky. Tie boli 30.08.2011 zverejnené na úradných tabuliach obce, na internetovej stránke obce, v Novohradských novinách v troch nasledujúcich vydaniach a na internetových stránkach zaoberajúcimi sa predajom nehnuteľností. Súťaž bude ukončená 20.09.2011 o 13.00 hod.

4/ Diskusia
Starosta otvoril diskusiu. Informoval občanov o podmienkach VOS, ktoré tvoria Prílohu č. 2 k Zápisnici zo zhromaždenia obyvateľov obce. Zároveň podal informáciu o výške nájmu, ktorý obec dostáva mesačne za prenájom uvedených nehnuteľností a to 830,00 EUR/mesiac za ATC HALIER a 475,00 EUR/mesiac za sklad v STS.

Ing. Pavol Gábor, občan sa opýtal, od kedy sú dlhy a aký je celkový dlh obce. Ekonómka obce mu odporučila nahliadnuť do vytlačeného materiálu, ktorý prítomní občania dostali, kde je dlh podrobne rozpísaný.

Starosta ďalej informoval občanov o spôsobe financovania výstavby chodníkov, ktoré budú preplatené z európskych fondov. Jedná sa o systém refundácie platieb. Najprv musí faktúry uhradiť obec a až následne môže požiadať o preplatenie faktúr. Spolufinancovanie obce je vo výške 5 %. Najhoršie na celej situácii je skutočnosť, že vzhľadom na zadĺženosť obce nám banka požičia na uhradenie faktúr len do výšky sumy bez DPH. Celú DPH musí uhradiť obec zo svojich zdrojov a až po ukončení celej výstavby a po kolaudácii môže Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len PPA) požiadať o preplatenie jej časti. Pri podpise zmluvy s PPA obec ale nezabezpečila finančné krytie potrebné na zaplatenie potrebnej DPH z jej vlastných zdrojov. Pri cene projektu cca 320.000,- EUR je výška DPH, ktorú musí najprv uhradiť obec asi 63.000,- EUR. Oproti schválenému projektu, ktorý nám na 95 % preplatí PPA sa náklady na realizáciu navýšili ďalšou zmluvou o dielo o zhruba 86.000,- EUR, ktoré bude znášať obec. Dôvodom bola nedôsledne spracovaná projektová dokumentácia k  výstavbe chodníkov, nakoľko neboli zohľadnené všetky stavebné práce a materiál, ktoré sa pri výstavbe použijú. Vzhľadom na skutočnosť, že sa jedná o sumy, ktoré obec nedokáže v tomto roku zvládnuť, bolo pristúpené k rokovaniu s realizátorom stavby firmou SVOMA, s.r.o. o predĺžení termínu dokončenia stavby a celkovému spomaleniu výstavby. Faktúru za vybudovanie chodníka na Železničnej ulici vrátane DPH sa obci podarilo uhradiť v dvoch splátkach. Jednalo sa o celkovú sumu 74.431,77 EUR z čoho obec zaplatila z vlastných zdrojov 12.405,30 EUR.

Karol Dovala ml., občan sa opýtal na bežné príjmy obce za rok 2010, ktoré mali výstavbu chodníkov a priemyselného parku pokryť a poukázal na skutočnosť, že uvedenú výstavbu schválilo OZ.

Starosta reagoval, že výstavbu schválilo OZ, ale nemalo k dispozícii žiadne ďalšie podklady. Následná zmluva na chodníky sa podpísala. Ďalšiu zmluvu o dielo na práce naviac však OZ neschvaľovalo. Taktiež sa musí poukázať na skutočnosť, že napriek tomu, že vypracovanie projektov na výstavbu infraštruktúry v PP schválilo OZ, zároveň mal byť obci na jeho prefinancovanie poskytnutý úver vo výške 320.000 EUR. Keďže uvedený úver obci poskytnutý nebol, starosta nemal kryté rozpočtom potrebné finančné krytie na vypracovanie projektov na výstavbu infraštruktúry a preto ich nemal dať vypracúvať. Pre uvedenú zlú finančnú politiku bola obec na konci roka 2010 zadĺžená čiastkou rovnajúcej sa jej celoročného rozpočtu.

Ing. Gabriela Fabianová, kontrolórka obce podala informáciu o možnostiach úverového zaťaženia obce. Poukázala na skutočnosť, že situácia je veľmi zložitá a obci hrozí nútená správa.

Miroslav Caban, poslanec OZ poukázal aj na skutočnosť, že dlh sa navyšuje aj o úroky v banke.

Ján Chromek, občan sa opýtal, kto je zodpovedný za zlý projekt výstavby chodníkov.

Starosta reagoval, že zistí, či je možné napadnúť projektantku za chybný projekt. Podľa jeho názoru mal správnosť a úplnosť projektu prekontrolovať zadávateľ, teda obec resp. vtedajší starosta obce. Prisľúbil, že všetky pochybenia nechá prešetriť na prokuratúre.

Ľubomír Galád, občan sa opýtal, čo bude ďalej s obcou. Chcel vedieť či pomôže odpredaj nehnuteľnosti, keď je dlh tak vysoký.

Starosta ďalej informoval občanov, že projekt na výstavbu infraštruktúry v PP zatiaľ nebol schválený a celá výstavba je pozastavená.

Mária Kúkeľová, poslankyňa OZ informuje občanov, že firma 4 PRO je mladá firma a poukazuje na nejasné pozadie celej výstavy PP v Tomášovciach. Aj ona si myslí, že financovanie PP nebolo v súlade s možnosťami obce a jej rozpočtom. Ďalej si myslí. že bývalá kontrolórka obce zavádzala poslancov OZ pri správach o hospodárení obce.

Ondrej Baláž, občan navrhol, aby sa občania prestali hádať a je nutné podať podnet na prokuratúru, aby bolo jasné, kde bola urobená chyba, aby sa len nepodozrievalo, ale aby boli dôkazy. Dal návrh zriadiť právnu komisiu z občanov obce na zhromaždenie materiálov pre prokuratúru a tak pomôcť pri práci obecnému zastupiteľstvu a starostovi.

Peter Murín, občan sa zapojil do diskusie a navrhol, aby Tomášovčania, ktorým boli vyplatené peniaze za výkup pozemkov ich vrátili obci. Uznal sám, že je to ale nereálne.

Ján Petian, zástupca starostu navrhol, že by bolo treba zavolať projektantku chodníkov do obce, aby videla skutočnosť v teréne.

Peter Murín a Ing. Pavol Gábor, občania doporučujú uskutočniť odpredaj ATC a STS, lebo ak príde nútená správa, odpredajú obecný majetok aj bez nás.

Starosta informuje o celkovej ekonomickej kríze, pretože je nevhodný čas na odpredaj nehnuteľností. ATC Halier navonok vyzerá dobre, ale kuchyňa, sprchy, sklady sú vo veľmi zlom stave.

Ing. Marta Bračoková, občianka je za predaj, lebo je veľmi zlá finančná situácia. Inak by nesúhlasila, lebo majetok obce je za zveľaďovanie pre potomkov. Bohužiaľ je smutné, že finančná situácia je veľmi zlá. Ďalej poukázala na skutočnosť, že s odpredajom pozemkov pri ATC HALIER už začal starosta Ján Kanda.

Ing. Milan Ambróš, občan sa opýtal, či v prípade, že neoprávnené výdavky na výstavbu chodníkov musí zaplatiť obec sama, by nebolo vhodné, aby občania svojou spoluúčasťou pomohli pri budovaní mostíkov. Ďalej sa pýtal, či cenu pozemku pri predaji majetku, bolo treba zverejniť dopredu. Nakoniec hovoril o zvážení daňovej politiky v budúcom období.

Ján Kanda, občan reagoval na spomenutý odpredaj pozemkov pri ATC Halier za jeho pôsobnosti ako starostu obce. Poukázal na skutočnosť, že prvý odpredaj pozemkov p. Vladimírovi Koškovi uskutočnila vtedajšia Urbárska spoločnosť. On sa vždy snažil Halier celkovo udržať a nebol nútený ho odpredať. Dokázal udržať Halier, ktorý doposiaľ dobre poslúžil obci, lebo obec mala stály príjem z nájmu. Nechce, aby on bol považovaný za toho, kto spôsobil túto situáciu. Tú predsa spôsobil jeho nástupca Karol Dovala a ten nech sa zodpovedá. Nakoniec vzhľadom na súčasnú situáciu sám odporúča odpredaj ATC Halier.

Ing. Marta Bračoková, občianka reagovala na p. Kandu, že Urbárska spoločnosť vtedy nevedela, že urbár predal pozemky. Vtedy za členov Urbárskej spoločnosti konal Ing. Galád.

Ing. Gabriela Fabianová, kontrolórka obce reagovala na príspevok p. Ambróša, že v zmysle zákona sa stanovuje cena trhová, nie tabuľková. Minimálnu cenu nehnuteľností teda bolo treba zverejniť.

Starosta poďakoval za názor pánovi Jánovi Kandovi, a jeho vstup do diskusie. Ďalej v rámci diskusie vysvetlil, že budovy STS sa odpredávajú bez pozemkov preto, lebo ich obec nevlasní. Pozemky pod STS-kou sú nevysporiadané. Uviedol, že jednal s riaditeľom AGROINŠTITÚTU NITRA, bývalým vlastníkom a hľadali riešenia, ako uvedené pozemky vysporiadať. V súčasnosti figurujú vo vlastníctve neexistujúcej STS Lučenec, za ktorú ich spravuje Slovenský pozemkový fond.

Ján Obročník, občan sa opýtal, či sú už nejaký záujemcovia o kúpu ATC, STS.

Starosta odpovedal, že písomná ponuka zatiaľ nebola doručená žiadna, ale telefonické informácie o kúpu boli. Verejná súťaž je zverejnená na úradných tabuliach, inzerát v Novohradských novinách a odporúča tiež obecnú stránku www.tomasovce.sk. Následne ponúkol slovo i ostatným poslancom a ďalším zúčastneným občanom. Po ponúknutí slova sa neprihlásil do diskusie už nikto. Starosta dal len informatívne hlasovať prítomným občanom o súhlase s predajom navrhnutých nehnuteľností. Občania jednoznačnou optickou väčšinou súhlasili s odpredajom ATC HALIER a STS Tomášovce

Ing. Pavol Gábor, občan na záver dodal, že starostovi a zastupiteľstvu dôveruje pri uvedenom predaji a praje im veľa sily v ďalšej práci.

5/ Záver
Starosta poďakoval občanom aj poslancom za účasť a zhromaždenie obyvateľov obce ukončil.

Ing. Ján Mičuda v.r., starosta obce
Ján Petian v.r., zástupca starostu obce

Dátum zvesenia: 30. 9. 2011 Zodpovedá: Správce Webu